MUSIM MELANCONG (PART 2)


Sejak beberapa hari ni aku tengok bebudak facebook kecoh bercakap pasal penutupan facebook pada 15 Mac nanti. Mula-mula aku takde ambik port sangat ape yang diorang bimbangkan ni pasal aku agak mesti gimik je. Tapi semalam aku baca paper Kosmo hari Isnin ade tajuk kecik kat atas tulih pasal facebook ni siap ade kenyataan daripada pengasasnya lagi.

“Saya mengalami tekanan sejak mengendalikan laman sosial ini (facebook). Saya perlu menghentikannya demi mengelakkan tekanan,”

“Saya tak peduli dengan wang tapi saya mahu kehidupan saya balik,”

Lebih kurang begitulah kenyataan beliau (tak ingat nama dia lah). Oleh yang demikian, anda-anda yang memiliki akaun facebook dinasihatkan melakukan ape-ape yang patot kalau tak nak gambar-gambar atau info-info dalam tu hilang.

Okaylah dah banyak aku melalut. Sekarang aku nak sambung story pasal musim melancong hari tu.

23 Disember 2010

Hari ni family (family aku, pakcu, pakngah) bertolak ke jeti Kuah pada pukul 9.00 pg. Kami naik feri Lada Dua jugak ke Satun, Thailand. Sampai kat jeti Satun, kami disambut macam tetamu kehormat. Siap sangkut bunga lagi tiap sorang. Ketua imigresen jeti pun datang sambut kami. Ni maybe sebab pakcu aku ketua jeti Kuah. Kira orang besar la kot? Hehe. Tapi memang rasa macam special gila lah. Semua orang tengok kami. Haha.

hatyai thailand
*nampak tak bunga kat leher kitorang tu ? haha =.='

Kat jeti, kami minum dulu kat kafe yang ade kat situ. Aku tak ingat ape nama kafe tu tapi memang kafe tu tempat aku dan family akan pergi dulu kalau pergi Thailand. Tengah hari pula, kami makan di Ban Thai Restaurant.

hatyai thailand
*di jeti Satun

Trip pertama kami ke Hatyai untuk kayak. Aku tak ingat lah ape nama tempat yang kami pergi tu tapi kat Hatyai lah. Nak pergi ke sungai untuk kayak tu, kami kena naik jip ramai-ramai. Memang rupa macam tahanan takde permit je ^^. Kayak dia memang best. Kayak yang aku naik adalah kayak yang pertama terbalik masa mengharungi sungai yang berbatu. Panik aku dibuatnya. Haha. Aku duduk dengan pakcu dan pemandu pelancong kami (uncle Din).

hatyai thailand
*naik jip untuk ke tapak kayak

hatyai thailand
*melambai sebelum naik kayak (berdebar kot =.=')

hatyai thailand

Penat berkayak, kami teruskan perjalanan ke Hatyai Ice Dome. Tempat ni lebih kurang macam kat rumah salji kat Genting Highland tapi tempat ni lagi luas dan ade ruang dua musim (musim bunga dan musin sejuk).

Untuk pengetahuan, suhu kat musim sejuk dia adalah -15 oC. Memang sejuk gila. Lagi satu beza dia dengan Genting, kat sini takde limit masa. Suka hati korang lah nak menetap kat dalam tu berapa lama sampai beku pun takpe. Hehe.

Kat ruang musim bunga pulak, bau bunga-bunga yang harum memang menusuk ke kalbu. Untuk pengatahuan jugak, bunga-bunga kat situ semuanya tulen ^^

hatyai thailand
*winter

hatyai thailand
*winter 2

hatyai thailand
*musim bunga

Lepas keluar dari rumah sejuk tu, kami ke Amazing Lantern. Tempat ni lebih kurang macam dekat I-City kat Shah Alam tapi lagi luas dan percuma. Lepas tu baru pergi makan malam. Bila dah habis makan, baru pergi check-in hotel.

hatyai thailand
*amazing lantern

hatyai thailand
*amazing lantern 2

hatyai thailand
*makan malam


24 Disember 2010

Pada pukul 9.00 pg kami check-out dan makan pagi di Thai-Malaysia Restaurant. Sbaik habis makan, kami terus shopping di pekan Hatyai. Lebih kurang sejam shopping, kami bertolak ke Songkla. Di Songkla, kami bergambar dengan duyung. 

Mula-mula aku asyik terbayang betapa cantiknya duyung yang kami nak pergi ni. Sama ada orang yang berpakaian seperti duyung atau ukiran batu seperti duyung. Alah, kalau tengok tv pun duyung mesti cantik punya. Namun, ternyata sangkaan aku meleset bila duyung yang kami nak bergambar ni dah ‘uzur’ rupanya. Haha. Takpe lah, janji duyung.

hatyai thailand
*duyung di Songkla

Lepas puas bergambar dengan duyung, kami pun bertolak ke jeti di Satun semula untuk balik ke Langkawi. Naik feri pada pukul 5.30ptg.

Yelah, dua hari je di Thailand. Tak percaya ke? Hehe.

25 Disember 2010

Hari ni di Langkawi kami makan tengah hari di sebuah pulau. Aku tak ingat lah nama pulau tu apa tapi pulau tu macam tak ramai yang tau ia wujud. Makan kat sini memang best. Makan ala-ala kampung. Makanan pun sedap-sedap.

hatyai thailand

Okay sampai sini je lah aku punya story. Pemelancongan aku tak lah best macam korang yang melancong ke London dan sebagainya tapi aku tetap seronok kerana meluangkan masa dengan family tersayang. Well, itulah objektif sebenar kan?

p/s : 5 mac rancang nak ke Sarawak pulak ^^

Post a Comment

15 Comments

  1. Seronok nya melancong di Thailand :) Barang di sana murah murah ea ?

    ReplyDelete
  2. Ohh , mahal tak perbelanjaan di sana ? Maksud saya , hotel , makanan , feri . and etc :D

    ReplyDelete
  3. heheh dunno lawh ..my dad yg byar sume nye ..hehe ..

    ReplyDelete
  4. duitduit.di mana kau duit.

    ReplyDelete
  5. waa~ makanan tu nampak sedap!

    ReplyDelete
  6. salam
    tahu juga pasal fb nak tutup nie.
    seronok melancong.cuti-cuti malaysia.
    follow balik k

    Ipv4 to Ipv6

    ReplyDelete
  7. Pergh..
    sgt seronok.
    huhuhuhu...
    anyway, fiq follow blog ni..
    huhhhu :)

    http://cikgufiq.blogspot.com

    ReplyDelete