May 27, 2011

Kisah Hidup Vicky

Hello readers !

Sejak member member semua dah berangkat ke Matrik/IPTA/IPTS, hidup aku jadi sunyi. Takde member nak ajak keluar lepak, takde member nak bergaduh kat fesbuk, takde jugak member nak kongsi cerita. Satu je perkataan yang dapat menggambarkan perasaan tika ini, BOSAN. Disebabkan meter bosan dah nak capai tahap maksimum, maka aku luangkan sedikit masa mengadap blog kesayangan aku ni ^^

Korang korang mesti ade binatang peliharaan kan? Eh, perkataan 'binatang' tu agak agak kasar lah kan. Kita tukar jadi 'haiwan' lah. Kalau takde haiwan peliharaan pun, korang korang mesti ade haiwan peliharaan idaman kan? Erk.. Means, korang nak bela gajah tapi mak bapak tak bagi sebab tak muat nak letak dalam rumah. Gajah tu lah haiwan peliharaan idaman korang. 

Kalau tanya aku, aku teringin nak bela harimau. Yup, serious ! Aku teringin nak bela harimau sebab anak harimau lebih comel daripada anak kucing ^^ Tapi apakan daya, nak jumpa harimau tengah tengah jalan pun susah apatah lagi nak membelanya. 

Waktu aku kecik kecik dalam umur lima ke enam tahun, abah bela ikan. Ade banyak jugak ikan yang abah bela. Tak ingat lah ade berapa. Aku cukup suka tepuk tepuk dinding akuarium biar ikan ikan tu terkejut. Bila time abah cuci akuarium, aku suka main main dengan ikan ikan abah dengan cara membunuh mereka. Aku akan letak ikan yang jadi pilihan atas lantai. Means, jauh daripada air. Rasa macam cool tengok ikan tu menggelupur. Bagi pandangan seorang budak belum akil baligh, aku anggap ikan tu tengah menari. Kalau kantoi dengan abah, memang aku kena sebat tapi tak pernah pulak aku nak serik.

Okay, itu cerita dulu kala. Tahun lepas adik aku yang kecik berumur 10 tahun asyik merengek nak tikus belanda atau lebih popular, hamster. Sampaikan dia layan teddybear macam layan seekor hamster. Akhirnya, umi mengalah tapi umi tak beli pun hamster tu. Sebaliknya, umi ambik daripada member beliau. Member umi memang bela hamster banyak gila. Sebesar anak kucing pun ade. Tak tau pulak kalau spesis lain lain. Member umi offer dua ekor, sekor jantan dan sekor betina. Biar dia beranak banyak banyak. Tapi umi tak mau ade anak anak so ambik sekor jelah. Jantan. Diberi nama Vicky.

Vicky memang tak reti duduk diam sejak hari pertama berpindah ke rumah aku. Puas aku dan adik adik pujuk suruh duduk diam tapi beliau tetap tak nak dengar. Disebabkan Vicky tak reti duduk diam, kami beli sangkar yang besar untuk beliau, bewarna ungu. Biar senang beliau nak lari lari. 

Makanan Vicky memang cepat habis. Tak sangka pulak luaran beliau seekor hamster tapi perutnya menyerupai seekor harimau. Kalau makanan beliau habis, kami ganti dengan coco crunch sementara nak tunggu stok makanan sampai. Minuman pulak, member umi cakap bagi minum air paip je. Tapi kami takut Vicky sakit perut so, kami bagi beliau minum air masak. Baik hati kan kami?

Tetiap hujung minggu kami adik beradik sama sama membersihkan sangkar Vicky. Disebabkan Vicky ni nakal dan buas, sementara nak tunggu sangkarnya bersih, beliau terpaksa dikurung bawah tudung saji. Itupun, beliau cukup buas untuk berlari dengan bawak tudung saji tu sekali. Kekadang kami lepaskan beliau jugak. Mungkin beliau boring asyik memerap dalam sangkar. Bila sangkar dah bersih baru beliau dikurung semula.

Pernah satu hari, Vicky menghilangkan diri. Dah lah menghilang tak tinggalkan jejak. Nota bunuh diri pun takde. Kelam kabut kami adik beradik mencarinya di tiap sudut rumah tapi tetap tak jumpa. Bukan apa, kalau beliau meninggal dunia, bangkai beliau akan mengundang selera lalat lalat dan semut semut. Ini akan menjejaskan kebersihan rumah kami diami. Akhirnya, kami berputus asa. Lantaklah Vicky nak mati dibaham kucing sekalipun (padahal dalam hati risaukan keselamatan beliau). 

Tiga hari kemudian kami jumpa Vicky mencicit lari ke arah sangkarnya. Rupa rupanya beliau dah tiga hari tak menjamu selera. Masuk je dalam sangkar terus melantak dengan lahapnya. Kami adik beradik terasa sebal. Pandai pulak binatang ni nak balik bila dah lapar. Kejadian yang sama berulang tiga kali. Tak tau lah macam mana Vicky keluar dari sangkar tu. Sampai hari ni kami tak dapat jawapan. Akhirnya, kami kunci sangkar beliau dengan mangga. Sejak hari tu beliau dah tak keluar dah.

Semakin hari kami semakin sayangkan Vicky. Tapi semakin hari beliau semakin lemah dan uzur. Akhirnya pertengahan bulan Disember tahun lepas kami jumpa beliau mati dalam sangkarnya. Memang sedih kehilangan haiwan peliharaan yang kami sayang tapi apakan daya. Terpaksa terima hakikat yang hidup tetap akan pergi selamanya. Bangkai beliau ditanam di belakang rumah. Kami siap buat tanda supaya kami tak terpijak kuburnya. Kami nak hamster baru, tapi umi tak bagi dah =.='

p/s : Korang ade tak kenangan dengan haiwan peliharaan korang?

4 comments:

  1. ade ! sedih giler ~ kucing jerr ~ name die CHOTT! die ni mak saye kate kalau tyme sahur mesti kucing itam ni (chott) bangun jugak temankn mak saye kat dap0.. pastu kal0 mak saye gi kebun punn die teman jugakk.. bile die pegy.. rase mcm tak taw nk buat.. die mati kat dlam longkang bab mase malm tu hujan.,. then mse tuu jugak die tgh demam.,. >sad takk ? < rindu kat "arwah" chott !

    ReplyDelete
  2. haha hamster mmg kuat mengular. dia bole nyusup2 jek celah sangkar tu. org punya hamster pom slalu hilang dulu. masuk dlm almari, gigit kain baju. hazab khen?? (-.-')

    haiwan peliharaan?? waaaaaaaaaaaa...:'( :'( dulu ada kucing, nama 'meah'. tapi, dah selamat ke rahmatullah. sedih2..sob3x..

    ReplyDelete
  3. sedihkn bila binatang2 nie mati tinggalkn kita. rindu dgn kucing2 yg dh xda. :')

    ReplyDelete
  4. eh korang sume bela kucin ? hihiii

    ReplyDelete

Follow