Pengalaman : Lambaian Kaabah

Assalamualaikum dan salam sejahtera geng!

Hope korang sentiasa dalam keadaan sehat walafiat. Entry kali ni agak panjang dan berunsur keagamaan. Agak panjang sebab aku tak nak buat 'part'. Aku nak cerita sampai habis. Korang korang yang bukan Islam pun boleh baca jugak pasal aku just nak kongsi cerita tentang pengalaman aku mengerjakan ibadah umrah di tanah suci Mekah al-Mukaramah dan ziarah di Madinah al-Munawarah.

30 MEI 2011 - 1 JUN 2011

(30 Mei 2011)Perjalanan bermula pada jam 9.30pm, group Hj Nazam dari Manjung berkumpul di Masjid Daerah Manjung. Habis baca doa selamat, bas start bertolak menuju ke KLIA. Tapi singgah di perhentian A (tak ingat nama) untuk berjumpa dengan group dari Taiping. Total kami semua ade 80 orang.

(31 Mei 2011)Kira kira jam 3.00am kami sampai di KLIA. Lama jugak duduk kat KLIA sampai panas punggung sebab flight dijadualkan pada jam 9.00am. Bila dah announcement, baru kami gerak nak check-in. Kami naik kapal terbang Sri Lankan Airlines ke Colombo untuk transit. Berlepas kira kira jam 10.00am (nobody's perfect. Flight memang tak jalan tepat waktu). Perjalanan ke Colombo mengambil masa selama 3 jam. Sampai di Colombo lebih kurang pukul 11.00am (masa Colombo). Flight ke Jedah sepatutnya pukul 3.00pm (masa Colombo) tapi delay sejam (again, nobody's perfect). Sampai Jedah tak ingat pukul berapa tapi dah maghrib. Dekat Jedah memang kena sabar tahap maksimum. Mamat Arab buat dunno je bila kami tak jumpa bagasi kami. Hampeh. Duduk tunggu bagasi hampir 3 jam jugak. Then baru dapat bertolak ke Madinah. Perjalanan ke Madinah mengambil masa selama 5 jam.

atas(kiri) : di KLIA
atas(kanan) & bawah(kiri) : di airport Colombo
bawah(kanan) : airport Jedah

(1 Jun 2011) Sepatutnya kami sampai Madinah 31 Mei tapi atas sebab sebab lewat dan sebagainya, kami sampai Madinah lebih kurang pukul 9.00am (masa Arab Saudi). Time tu lah first time tengok Masjid Nabawi. Memang cantik dan unik. Hari yang sama jugak kami menziarahi makam Rasulullah dan Jannatul Baqi', tempat dikebumikan para syuhada'. Yang tak bestnya, tak dapat tengok makam Rasulullah betul betul sebab kerajaan dah pagarkan makam baginda.

Pengalaman : Lambaian Kaabah
atas(kiri) : makam Rasulullah dalam Masjid Nabawi(raudhah)
lain lain : Masjid Nabawi

2 JUN 2011 - 4 JUN 2011

(2 Jun 2011) Kami menziarah Kota Madinah. Kami pergi ke Masjid Quba', Masjid Qiblatain, dan Bukit Hud. Masjid Qiblatain bermaksud masjid dua kiblat. Masjid ini dinamakan sedemikian sebab sewaktu Rasulullah sedang menunaikan solat Zuhur, dua rakaat yang pertama baginda mengadap Masjidil Aqsa. Kemudian Allah memerintahkan Kaabah sebagai kiblat yang baru maka dua rakaat yang terakhir baginda mengadap Kaabah. Bukit Hud tempat di mana berlakunya perang uhud. Umat Islam tewas sebab tamak kan harta perang dan tidak menurut perintah Rasulullah. Di dalam Gua Hud masih terdapat kesan darah baginda Rasulullah dan berbau wangi. Namun kami tak dapat masuk ke gua tersebut kerana gua itu telah ditutup. Takut berlaku khurafat. Kami jugak singgah di Pasar Kurma. Kurma di sini memang murah murah.

(3 Jun 2011) Kami melawat Bukit Magnet dan Bukit Terbakar. Di kawasan Bukit Magnet, kenderaan tak perlu tekan minyak. Walaupun free gear, kenderaan boleh bergerak. Daya tarikan magnet tersebut boleh menarik bas dengan kelajuan 120km/h. Sampai sekarang kedudukan magnet masih tak dapat dikesan. Bukit Terbakar diberi nama sedemikian sebab sewaktu Rasulullah di Madinah, orang orang kafir tak percaya Rasulullah sebagai utusan Allah. Mereka mencabar baginda membakar bukit tersebut. Batu batuan di bukit tersebut semuanya ringan, kesan terbakar ratusan tahun dahulu.

Hari yang sama jugak kami bertolak ke Mekah, lepas solat Jumaat di Masjid Nabawi. Perasaan terasa sayu apabila terpaksa meninggalkan bumi Madinah, berpisah dengan Rasulullah. Hati kami semua berdoa semoga pertemuan dengan Rasulullah kali ini bukanlah kali yang terakhir.

atas(kiri) : dalam Masjid Quba'
atas(kanan) : Bukit Hud
bawah(kiri) : Bukit Terbakar
bawah(kanan) : Bukit Magnet

(4 Jun 2011) Kami tiba di Mekah kira kira jam 12.00am. Lepas letak bagasi masing masing, terus menuju ke Masjidil Haram untuk buat umrah yang pertama. Perasaan pertama kali melihat Kaabah tak dapat nak diterjemahkan dengan kata kata. Lahir satu perasaan halus, perasaan terharu, perasaan sayu, perasaan tak sangka dapat pijak lantai baitullah. Perasaan seperti berpisah dengan keluarga selama belasan tahun dan akhirnya dapat bertemu kembali. Korang boleh bayang tak perasaan tu? Seni bina Masjidil Haram jugak sangat unik dan cantik seperti Masjid Nabawi.

Pengalaman : Lambaian Kaabah
atas(kiri) : kawasan sai'e safa ke marwah
lain lain : Kaabah dan Masjidil Haram

5 JUN 2011 - 6 JUN 2011

(5 Jun 2011) Kami menziarah Kota Mekah. Kami ke padang Arafah di mana jemaah haji akan berwukuf ketika menunaikan haji. Padang Arafah adalah tempat pertemuan Nabi Adam dan Siti Hawa selepas dicampak ke bumi. Sekiranya kita berdoa untuk jodoh di Jabal Rahmah (puncak padang Arafah) insyaALLAH kita akan menemuinya. Selain itu, kami juga melalui Mina dan Muzdalifah. Sekadar untuk melihat kawasan jemaah haji akan bermalam. Pada 6 Jun, kami menunaikan umrah Tana'im jam 6.30am. Buat pengetahuan korang, waktu Subuh di sini adalah pada pukul 4.10am. Kalau 6.30am tu, keadaan langitnya lebih kurang macam pukul 8.00am di Malaysia.

padang Arafah

7 JUN 2011 - 9 JUN 2011

(7 Jun 2011) Kami ke Ladang Unta dan Masjid Hudaibiyah. Di Masjid Hudaibiyah kami bermiqat umrah Hudaibiyah.

(8 Jun 2011)Kami bertolak selepas Zuhur untuk melawat ke Jedah. Singgahan pertama kami di Masjid Kisas untuk solat Asar. Kami jugak dapat lihat kawasan di mana hukum hudud dijalankan.

(9 Jun 2011) Family aku sekdar jalan jalan sekitar pekan Mekah yang berdekatan dengan hotel kami untuk membeli souvenirs buat saudara mara di Malaysia.

atas(kiri) : ladang unta
atas(kanan) : kawasan hudaibiyah
bawah(kiri) : kawasan Masjid Kisas
bawah(kanan) : pekan Mekah

10 JUN 2011 - 11 JUN 2011

Kami bertolak ke airport Jedah seawal jam 9.00am pada 10 Jun. Kami singgah di Masjid Terapung untuk makan tengah hari. Masjid ini dibina atas Laut Merah. Laut ini lah laut yang dibelah Nabi Musa ketika pemerintahan Firaun dulu. Sampai di airport, sekali lagi kami perlu kesabaran yang tinggi apabila berhadapan dengan karenah mamat Arab. Akhirnya kami tiba di KLIA jam 1.30pm(waktu Malaysia) pada 11 Jun 2011.

Masjid Terapung atas Laut Merah

p/s : perasaan melancong ke Mekah dan Madinah sangat berbeza berbanding melancong ke negara negara lain