August 3, 2012

Suatu Hari di Bulan Rmadhan

mood : menginsafi diri

Dalam pukul 5pagi macam tu umi kejut aku dan adik adik bangun sahur. Umi terpaksa ketuk pintu bilik aku berkali kali. Bunyi bising dari ketukan umi tak aku hiraukan. Sebaliknya, aku capai bantal dah tutup telinga. Last last umi naik geram, bukak pintu bilik aku guna kunci pendua. 

Okay, aku menyerah. Umi sangat agresif mengejut aku dan adik adik bangun sahur. Aku pergi dapur tengok angah takde lagi. Umi dah malas nak kejut angah yang langsung tak bergerak eventhough umi dah main kompang kat telinga dia, Am dah main ting ting atas katil dia. Angah hilang pahala bangun sahur.

Disebabkan rasa bosan yang amat duduk rumah tak buat ape ape, aku decided untuk keluar berfoya foya. Oh seriously, puasa tak menghalang aku untuk bergerak aktif, shopping ^^ Masa nak balik tu, terserempak dengan beberapa budak sekolah (pakai uniform sekolah) tengah syok merokok, makan nasi tepi longkag. Aku menghampiri,

"Adik, tak elok lah makan tepi longkang ni. Pergi lah makan kat kedai mamak ke ?" -aku nasihat dengan suara yang lemah lembut.

Petang tu rasa macam teringin nak cuci mata kat bazar ramadhan. Aku ajak member aku, Mia. Motif utama ajak Mia sebab dia ade kereta. Haha. Sampai je kat bazar ramdhan rasa macam nak beli semua. Aku sabar tapi Mia tak. Setiap kedai yang kitorang berenti ade je makanan yang Mia beli. Penuh tangan Mia bawak banyak makanan. Ade kuih muih, kebab mebab, roti johnny english, mee, bihun, macam macam lah. Aku terasa nak tegur Mia,

"Kau beli semua ni ada ramai orang ke kat rumah ?"

"Takde lah, aku sorang je kat rumah. Papa dengan mama aku pun takde, balik kampung," -wajah Mia mula berubah.

"Membazir amalan syaitan, Mia," -aku cuba pujuknya dengan suara selembut yang boleh, mengalahkan suara retis retis.

"Kau nak?" -Mia hulur beberapa bungkusan yang dibelinya tadi. Aku sengih sengih.

Malam tu aku pergi terawih kat masjid dekat dengan rumah aku. Jalan kaki je. Setiap langkah ke masjid tu kan diberi ganjaran pahala. Am langkah kecik kecik, nak banyak pahala katanya. Aku gelak sorang sorang je bila dia buat macam tu.

Dah sampai tengok ramai jugak muslimah datang masjid nak terawih. Ade beberapa adik adik belakang aku agak bising. Siap bergambar lagi. Pakai telekung, dalam masjid, ambik gambar buat muncung itik. Duniaa.

"Adik, tangkap gambar tu diam sikit. Ni masjid, bukan muzium," -tegur aku selembut yang mungik sambil senyum sampai ke telinga.

Solat isyak, saf tak sempurna. Makcik makcik yang agak pentingkan diri guna sorang satu sejadah. Sejadah pulak yang rapat, bukan orangnya. Aku selalu rasa geram kalau tengok keadaan saf macam ni sebab masa belajar kat sekolah dulu, ustat cakap syaitan mengisi ruang ruang saf yang tak sempurna tu. Susah lah nak khusyuk.

Dengan rasa yang tak berapa nak rasa, aku cakap kat makcik makcik yang pentingkan diri tu slow slow,

"Makcik, jangan sejadah je yang rapat. Makcik makcik kena bersentuh bahu, rapatkan saf. Kalau tak nanti setan nak semayang sama," -tegur aku dengan senyuman semanis habis. Hampa, makcik makcik tak peduli pun. Buat dunno. Duniaa.

Balik terawih, melantak kuih muih yang dapat daripada Mia tadi. Kenyang hingga sedawa berkali kali. Niat puasa untuk esok, dan terus tidur.

p/s : cerita rekaan semata mata untuk renungan bersama =)

5 comments:

  1. hahahahah. ingat betul awak tegur semua orang tu.
    tapi betul. zaman sekarang mmg semua ni jadi. :'(

    ReplyDelete
  2. good sharing dear! salam ukhwahfillah

    ReplyDelete
  3. cerita yg bagus & membina, good job :)

    ReplyDelete
  4. hahaha..ingatkan betul2 lah td

    ReplyDelete
  5. ainraus : haha takde la hnya rekaan =)

    pipi merah : salam ukhuwah =)

    zainatul : thanks !

    dyabunga : haha takde laa ;)

    ReplyDelete

Follow