Officially Twenty

Yeap, I'm officially twenty at this hour. Mungkin aku tak ingat pukul berapa exactly aku dilahirkan tapi yang pasti tarikh masihi 30 Januari 1993 aku mula mengenal dunia di luar perut umi. Maka, pada 30 Januari tahun ini genaplah umurku 20 tahun. Macam baru semalam jek aku daftar masuk sekolah rendah. Hari ni dah umur 20 tahun. Betapa cepat masa berlalu. Ye kawan kawan, ucapkan lah 'happy birthday' kat aku hari ni. Hehe.

Takde ape ape yang special pon berlaku hari ni tapi hari ni sangat bermakna dalam hidup aku, personally. Angka 20 tu bagi aku cukup besar. Lepas ni dah takde 'teen' di belakang umurku. Selama aku hidup 20 tahun ni macam macam dah berlaku, macam macam dah aku alami. Suka, ketawa, sedih, menangis, kecewa, patah hati dan segalanya lah. Aku pernah bergembira bersama keluarga dan kawan kawan, pernah bergadu dengan kawan sampai putus kawan, pernah bercinta monyet, pernah jugak alami rasa kecewa cinta tak bersambut (cehh).

Pengalaman yang telah aku lalui ni banyak mengajar aku, mendewasakan aku dan menjadikan aku seperti sekarang. Aku kenal siapa kawan dan siapa lawan. Aku kenal erti kekeluargaan, pengorbanan, dan segala jenis erti erti. Ahak.

Kalau ditanya tentang birthday wishlist, tak ada apa yang perlu aku pinta. Tak ada apa yang aku nak. Dengan apa yang aku ada sekarang, keluarga dan kawan kawan, pelajaran, kesihatan, kehidupan yang tak begitu susah, I couldn't ask for more. Aku dah ada apa yang aku perlukan. 

Aku cuma ingin jadi aku yang lebih baik. Aku ingin jadi hamba-MU yang taat kepada-MU, yang tidak alpa pada dunia, yang sentiasa mengingati mati. 

Aku ingin jadi anak yang solehah, anak yang boleh diharapkan, anak yang bertanggungjawab ke atas kedua ibu bapaku, anak yang akan membalas jasa ibu bapaku. 

Aku ingin jadi kakak dan kawan yang boleh dipercayai, yang boleh diharapkan, yang boleh menolong adik adikku dan kawan kawanku ketika mereka kesusahan.

Terima kasih pada Tuhan kerana beri aku peluang menjadi salah seorang khalifah-NYA di muka bumi ini. Terima kasih pada umi kerana telah melahirkan ku, penat mengendongku selama 9 bulan. Terima kasih pada abah sebab membesarkan ku, kerja kuat untuk mencari nafkah buat kami sekeluarga. Aku sayangkan diriku, aku sayangkan umi dan abah, aku sayangkan kehidupanku.

Officially Twenty
*buah hatiku

p/s : Semoga tahun ni lebih baik berbanding tahun tahun sebelumnyaa 




3 comments:

  1. happy belated besday...adik ct la ni...awlnyer kamu msuk dgree...ct bru nk msuk mggu dpn...goodluck in ur study n ur life :D

    ReplyDelete

@aliaamie